Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

BMW 3 serie E90/E91 (2006-2011) trilling tijdens het sturen.

Het komt vaker voor, een trilling in het stuur...

Met helemaal koude motor lijkt het minder te zijn dan wanneer de auto al een paar tellen loopt ...

We doen eerst een meting ... 

Stap 1: Auto heeft minstens 4 uur stilgestaan. We meten nu vóórdat we de auto voor de eerste keer starten het niveau van de stuurbekrachtigingsolie. Met een schuifmaat ... erg precies! Doe de meting een paar keer zodat u overtuigd bent van de meting.

Stap 2: Met draaiende motor gaan we sturen. Niet rijden. Op de plaats sturen en zo nu en dan wat toeren maken.
Let direct na de start op of de pomp stiller is met koude motor. Let ook op of de bekrachtiging anders is met koude motor. (de eerste paar seconden! Stuur voor 3 minuten heen en weer tot de maximale uitslag.

Stap 3: Zet na 3 minuten de motor af en meet direct het niveau van de olie in het reservoir.

Zodra u een verschil meet van 3 mm of meer in niveau, dan mag u stellen dat er ergens actief lucht naar binnen wordt gezogen. Vaak is de oorzaak een vervuild reservoir, of een lage druk leiding die poreus is geworden. Er komt geen olie uit, en kan wél lucht naar binnen worden gezogen.

 De BMW 3 serie, E90/91 ...

Dit reservoir kost een paar tientjes origineel bij de dealer; 32416767161 is het bestelnummer.

Het systeem was al een keer gespoeld. Op bovenstaande foto kunt u zien dat dit onvoldoende effect heeft. Een dergelijk reservoir moet je gewoon vervangen bij twijfel. In dit geval zorgde de vervuiling voor een onvoldoende doorstroom.. dit leidde tot een trilling bij het sturen. 

Ga niet zomaar een stuurpomp vervangen zonder de bovenstaande meting gedaan te hebben. Merk op dat bij koude motor de pomp wél stil is bijvoorbeeld. In zo'n geval eerst verder kijken ... meten is weten.

 

Voor antwoord op uw vragen kunt u altijd contact opnemen;

Telefonisch: 0318 - 24 00 28

of  Rini van Hydroline: 06-466 06 899

Aanbieding